Pontus Frithiof som är delägare i Svenskt Gårdsvilt tog fram receptet på den nya hjortburgaren tidigare under våren för att då servera den på sin nya restaurang Pontus! i Sälen. Hamburgaren blev snabbt en favorit hos gästerna. 20.000 burgare senare är det dags att dela med sig till fler och den finns nu att köpa i dagligvaruhandeln.
Den nya produkten Hjortburgare är gjord på svensk hjort och kommer att säljas till dagligvaruhandeln. Idag finns den i över 20 butiker men kommer att utökas till fler under sommaren och början av hösten.
- Hjortkött är fantastiskt fint och perfekt att göra burgare på. Den här hamburgaren kommer att göra det lilla extra för sommarens alla grillkvällar. Den blev en stor succé på vår restaurang under tidiga våren men vi är ju fantastiskt glada att nu kunna erbjuda den till fler konsumenter som kan grilla den själva hemma hela sommaren, säger Pontus Frithiof, stjärnkrögare och delägare i Svenskt Gårdsvilt.
Svenskt Gårdvsilt har på kort tid blivit en etablerad återförsäljare av viltkött till dagligvaruhandeln. Företaget vill lyfta viltköttets fördelar och sänka ribban för konsumenter att laga vilt. Tidigare under våren lanserade Svenskt Gårdsvilt ett par olika charkprodukter och med den nya hjortburgaren tar företaget ytterligare ett steg framåt för att bredda sortimentet och kunna erbjuda fler förädlade viltprodukter.
- Vi är väldigt stolta över att presentera den här burgaren tillsammans med Pontus som förhoppningsvis kan få fler att testa att laga vilt. Viltkött är en naturligt hållbar produkt och ett mer klimatsmart val av protein än andra alternativ. Med lanseringen av hjortburgaren fortsätter arbetet med att förenkla matlagningen med vilt för fler, säger Christian Gylche, VD på Svenskt Gårdsvilt
Allt kött hos Svenskt Gårdsvilt kommer från svenska gårdar. Djuren lever fria i sin naturliga miljö och äter av det som naturen erbjuder. Viltkött är generellt ett magert köttalternativ och för att tillföra smak och få till en riktigt saftig hamburgare har en liten mängd talg tillsatts.